Fotoclub Rotterdam één van de oudste fotoclubs van Nederland

De geschiedenis van de Fotoclub Rotterdam begint op 1 december 1901, toen de fotoclub AFVR werd opgericht. Fotoclub Rotterdam is daarmee één van de oudste fotoclubs van Nederland. Op 1 september 2013 is de AVFR samen met de in 1956 opgerichte Fotoclub Schiebroek opgegaan in Fotoclub Rotterdam. De fotoclub is thuis in Rotterdam-Schiebroek, maar heeft gezien de herkomst van haar leden ook een duidelijke regionale functie. Het doel van de vereniging is het bevorderen van de fotografie in de ruimste zin van het woord.

Onze thuisbasis is:
Cultureelcentrum De Buurvrouw
Kastanjesingel 80 (Hoek Larikslaan)

Activiteiten

Wij komen wekelijks als club bij elkaar. Een van de belangrijkste programma onderdelen is het bespreken van het eigen werk. Dit doen we minimaal één maal in de maand, waarbij gezelligheid en opbouwende kritiek voorop staan. Er worden spreekbeurten gehouden door bekende fotografen uit het professionele en het amateurcircuit, maar ook soms door leden die zich in een bepaald onderwerp hebben verdiept. Ook foto-excursies, wedstrijden en tentoonstellingen zijn regelmatig terugkerende activiteiten. (Voor meer informatie zie het jaarprogramma.) De clubavonden worden gehouden op de donderdagavond van 20.00 uur tot circa 22.30 uur in Cultureel Centrum de Buurvrouw, Larikslaan 200 in Schiebroek. In de maanden juni, juli en augustus zijn er geen clubavonden.

Beschikbare middelen

De fotoclub heeft o.a. de beschikking over een flitsinstallatie (maar geen eigen studio), een flitsmeter, een beamer met projectiescherm, passe-partoutsnijder en wissellijsten voor tentoonstellingen. Deze materialen kunnen door de leden geleend worden.

Samenwerking

Fotoclub Rotterdam is aangesloten bij de landelijke Fotobond (BNAFV) en de Samenwerkende Fotoclubs Rotterdam (SaFoRo). Deze samenwerking bestaat verder uit de volgende verenigingen: AFV-RET, FC de Maasstad, FWG-Ommoord en FC-Phoenix. In dit kader worden er ook avonden en wedstrijden georganiseerd.
Fotoclub Rotterdam heeft ook een belangrijk aandeel in het Fotofestival aan de Maas, een fotomanifestatie van de regio Zuid-Holland Zuid van de Fotobond. Het lidmaatschap van de Fotobond opent voor de leden de mogelijkheid om deel te nemen aan landelijke en regionale activiteiten. Ook ontvangen onze leden het kwartaalblad "In Beeld" dat de Fotobond uitgeeft.

Lid worden?

Het lidmaatschap kost 135 euro per jaar (2023). Bij een te groot aantal aanmeldingen hanteert de vereniging een wachtlijst. Informeer bij de secretaris naar de actuele mogelijkheden.

Meer informatie?

Bekijk de kennismakingsvideofilm gemaakt door Tamis Kwikkers:  https://youtu.be/dKLZrgPJ9R4

Wilt u meer informatie wil over de Fotoclub Rotterdam, of vrijblijvend een clubavond bijwonen, dan kunt u contact opnemen met de secretaris van de Fotoclub Rotterdam middels het contactformulier.